4 tips voor een goede gezondheid in de Corona tijd

Momenteel leven we in een bijzondere tijd. Onzekerheid en angst betreft de verspreiding van het virus en de gezondheid van onszelf en van iedereen in de wereld. Niet alleen onzekerheid over de gezondheid, maar misschien ook onzekerheid over je baan en je inkomen. Hoe kom je hieruit? Hoe gaat dit verder? Deze onzekerheid en angsten treffen velen van ons, wereldwijd. Iedereen maakt hetzelfde mee en we moeten hier samen doorheen, hopelijk met behoud van een goede gezondheid. Daarom is het juist in deze Corona tijd extra belangrijk om vitaal en fit te blijven en goed voor jezelf en alle dierbaren om je heen te zorgen in zover het kan. En uiteraard met een gepaste afstand van 1,5 meter. Ondanks dat velen van ons thuis werken heeft het af en toe ook zo z’n voordelen. Deze blog levert de nodige tips hoe je gezond blijft in deze Corona tijd. 

1: Structuur 

Thuis werken is dé uitvinding in deze tijd. Maar het zal niet iedereen even goed bevallen. De kinderen thuis om je heen en niet naar de sportschool kunnen… Daar gaat je structuur. Herkenbaar? Het is daarom voor velen lastig om de gebruikelijke structuur aan te houden. De wekker iets later zetten in de ochtend, iets later uit bed, wat later naar bed in de avond en nog even een serietje kijken in plaats van een wandeling? Het sluipt er gemakkelijk in. Het is momenteel niet haalbaar om de ‘normale’ gang van zaken aan te houden maar het is wel fijn om een ritme/structuur aan te brengen in deze periode van thuis werken. Het maakt het voor jezelf gemakkelijker en het helpt bij het maken van betere keuzes zoals gezond eten, voldoende beweging en voldoende slaap. 

Vind je het momenteel lastig om gezond te eten omdat lekkernijen binnen handbereik ligt in huis? Het kan nu extra lastig zijn. Maar tegelijkertijd is dit ook de perfecte periode om juist bezig te zijn met gezond eten. Je kan tussen je werk door een gezonde snack uit de koelkast pakken en je hebt in de pauze meer tijd om aandacht te besteden aan een lekkere lunch. Een uitgebreide salade, lekkere smoothie of gezonde cake bakken (met de kids?) Daarnaast heb je geen verleidingen op de werkvloer met jarige collega’s. Oftewel: thuis werken heeft zo z’n voordelen en je hebt geen extra prikkels van buitenaf. Je kan je volledig richten op je eigen eetpatroon.

Maak afspraken met jezelf: ontbijt tussen 08:30 en 09:00 uur, neem rond 10:30 een kleine koffiepauze, werk tot 12:30 en maak een wandeling voor of na de lunch. Planning is the key! 

2: Onthaast 

Onzekerheid en stress is in deze periode erg herkenbaar bij velen. We zijn vaak hard aan het hollen van hot naar her op de werkvloer en we leven op uur en tijd. Naast je werk moet er thuis ook nog genoeg gebeuren maar ook biedt het ruimte om te onthaasten. Bekijk het per dag, leef in het hier en nu en probeer niet van je gedachten af te dwalen. Geniet van het mooie weer met een kop koffie en neem even een momentje voor jezelf, dat is af en toe ook belangrijk. Wees dankbaar, er is namelijk genoeg om dankbaar voor te zijn, neem alleen al het feit hoe goed we het in Nederland hebben, dan hebben wij zeker niks te klagen. Let goed op je ademhaling, ook dat kan je rustiger maken in je hoofd. Dit komt uiteindelijk ook productiviteit qua werk ten goede. Nog een tip: yoga! 

3: Nachtrust 

Voor een goede gezondheid is slaap essentieel, zowel fysiek als mentaal. Te weinig slaap kan onder andere zorgen voor een slecht humeur en dat je sneller prikkelbaar bent. Voor een goede nachtrust is het essentieel om een bepaald ritme aan de houden. Ga iedere dag op hetzelfde tijdstip naar ben en sta op dezelfde tijd op doordeweeks. In het weekend kan je wat langer blijven liggen. Ook helpt het beperken van je schermtijd (tv, mobiel, laptop, etc.) ongeveer 2 uur voor het slapengaan. Pas op met cafeïne voor het slapengaan (koffie, thee en cola) en voorkom stress. Ga met een ‘leeg’ hoofd naar bed. 

4: Voldoende beweging 

Ondanks dat de sportscholen dicht zijn betekent het niet dat we niet meer lekker kunnen sporten. Integendeel, heerlijk dat we nu noodgedwongen naar buiten moeten gaan. Frisse lucht en vitamine D komen onze gezondheid ten goede! Er zijn genoeg manieren om in beweging te blijven. Maak een flinke wandeling, denk hierbij uiteraard aan de 1,5 meter afstand van elkaar. Zorg dat de 10.000 stappen behaald worden elke dag, dat geeft je een heerlijk voldaan gevoel. Daarnaast worden er voldoende online sportlessen aangeboden op Youtube, voldoende apps op je telefoon en misschien wel je eigen sportschool! Probeer beweging in je dagelijkse ritme te plannen. Zoek eens op social media onder thuis sporten of yoga en ga aan de slag! Yoga heeft ook een positief effect om even tot rust te komen en te ont stressen. 



Ook een blog schrijven op de HIP Community?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *